Want your
own Fotopage?








 


By: Ummi Aina

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Thursday, 4-Sep-2008 01:11 Email | Share | Bookmark
Laksam

 
 
 
kukus ni mencabar sket pd yg baru nak mula belajar buat laksam
 
Dah lama sy nak buat laksam ni
cari kat myresepi,terjumpa la resepi Yani ni
bila dah buat,sebijik rasa mcm kat kedai yg sy selalu makan tu
laksam kelantan,resepi mmg sama kut kat mana2


ni gambar laksam Yani myresepi
gambar yg sy ambil guna kemera hp je
kemera sy menggong sket
puasa juga kut

ni resepi Yani Myresepi:

Bahan-bahan ( 2-3 orang )

* 3cwn tpg beras
* 1/2 cwn tpg gandum *cantik sgt dah sukatan laksam ni*
* 4cwn air suam

* >>bahan kuah:

* Ikan(direbus,dibuang tulang)-mcm nk buat laksa tuh
* Sdkt halia
* Sdkt bwg putih
* Sdkt bwg merah/besar
* Sdkt lada hitam/serbuk lada hitam pon ok
* Santan
* Asam keping
* Sdkt garam
* Sedikit gula merah/gula
* >> Bahan ulam
* timun,kcg panjang,taugeh,daun kesum(dipotong halus)

* >>cili:

* cili merah
* belacan
* garam
* limau

Cara-cara

1. Cara buat laksam: Gaulkan semua bahan-bahan. Sapukan tudung periuk dengan sedikit minyak masak-utk mengelak dari melekat. Ambik sedikit adunan dan letakkan di atas tudung periuk. Kukus sampai masak.
2. Bila dah masak, keluarkan. Biarkan sekejap sebelum digulung- supaya laksam kelihatan licin dan cantik. Sementara tu letaklah sedikit adunan ke atas tudung periuk lain dan kukus sampai masak. Ulang sampai habis
3. Untuk kuah: kisar isi ikan, halia, bawang putih, bawang merah dan lada hitam. Kemudian masukkan ke dalam periuk bersama bahan-bahan lain. Masak sehingga agak pekat.
4. Untuk cili: cili merah tumbuk dgn belacan,tambah grm skit dan perahkan limau

lepas ni nak ronda2 cari resepi lg...


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2008.

ns4008229.ip-198-27-68.net